Europese biomarkt groeide verder in 2021
Ook in 2021 groeide de biomarkt verder. Met name in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Oostenrijk werd een groei van de bioconsumptie genoteerd. Cijfers van andere landen, inclusief België, zijn nog niet bekend, maar het lijkt er op dat ook daar een verdere groei genoteerd wordt, met uitzondering van Frankrijk.
Europa
In 2020 werd in de EU-27 44,9 miljard euro biovoeding verkocht. In héél Europa was dat 52,1 miljard euro. Dat is dubbel zoveel als in 2010. Vooral de sterke groei van gemiddeld 15% in het Corona-jaar 2020 was opmerkelijk. Ook in 2021 werd in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Zwitserland en Oostenrijk een verdere groei van de bioconsumptie genoteerd.
Voor de meeste andere landen zijn nog geen officiële cijfers gepubliceerd, maar uit diverse informele contacten kunnen we toch algemeen concluderen dat de Europese biomarkt ook in 2021 verder groeide, zij het wel langzamer dan in het recordjaar 2020. Frankrijk lijkt wel een uitzondering te vormen op deze algemene trend. Het lijkt er op dat de Franse biomarkt stagneerde in 2021.
Belangrijke trends zijn de online verkoop van biovoeding, een toenemend belang van plantaardige alternatieven voor vlees en zuivel, verpakkingsarme verkoopspunten en veel aandacht voor de lokale herkomst van voeding.
Overzicht per land
Na een bijzonder sterk 2020 nam de bioconsumptie in Oostenrijk ook in 2021 verder toe. Er is voorlopig nog geen definitief totaalcijfer bekend, maar de zogenaamde RollAMA-productkorf kende een groei van 11,2%. Dit brengt de totaalomzet voor bioproducten in 2021 op 2,5 miljard euro. Van alle levensmiddelen die in Oostenrijk gekocht worden is 12,2% van biologische kwaliteit. Dit is het 2e grootste marktaandeel voor bioproducten na Denemarken (13%). Vooral consumptiemelk, yoghurt en aardappelen doen het goed in de biomarkt.
15% van de Oostenrijkse huishoudens kochten vorig jaar voor zo’n 154 mio euro aan voeding via online-aankopen. 3,6% van de uitgaven voor bioproducten gebeuren via online-aankopen. Dit is duidelijk meer dan de 2% voor de totale levensmiddelen die online gekocht worden.
Bron: RollAMA
In 2021 besteedden Duitse consumenten een recordbedrag van 15,87 miljard euro aan biologische voeding en dranken. Na de recordgroei van 22% in het corona-jaar 2020 werd ook in 2021 een verdere groei van 5,8% genoteerd. Dit is opmerkelijk groei gezien de stagnatie van de gehele Duitse voedingsmarkt in 2021. Het marktaandeel van bioproducten in de totale levensmiddelenmarkt groeide naar 6.8%.
Opmerkelijk is dat de groei vnl. gerealiseerd werd in de supermarktketens en andere verkoopskanalen, terwijl de verkoop in de gespecialiseerde biowinkels achteruit ging (-3,3%). Vooral in de 2e jaarhelft van 2022 ging de bioverkoop achteruit. In vergelijking met 2019, het jaar vóór de Corona-crisis, realiseren de gespecialiseerde biowinkels wél een groei van 13%.
De “andere verkoopskanalen” groeiden spectaculair met 35% in 2020 en nog 7,4% in 2021.Terwijl de rechtstreekse verkoop aan consumenten in de 2e jaarhelft van 2021 weer onder het niveau van 2020 zakte, bleef de online verkoop van biologische voeding aanhoudend hoog. De wijzigende aankoopgewoonten tijdens de Corona-crisis lijken hier wel blijvend te zijn.
Bron: AMI
De omzet voor biologische levensmiddelen in het Verenigd Koninkrijk groeide in 2021 met 5,2% tot een recordhoogte van 3,053 miljard Britse Pond (3.63 miljard euro). Het grootste verkoopskanaal zijn de supermarkten, met 64,5% marktaandeel. Waitrose & Partners, Sainsbury’s en Tesco zijn de belangrijkste verdelers van biologische producten. Ongeveer 20% van hun verkopen worden online gerealiseerd. Algemeen verwacht men dat tegen 2025 30% van de aankopen van bioproducten online zal gebeuren.
Bron: Soil Association
De totale verkoop aan bioproducten in Zwitserland groeide met 3.8% tot 4 miljard CHF (3,9 miljard EUR) in 2021. Het marktaandeel voor bioproducten is hiermee 10.9%
Eieren waren ook in 2021 het bioproduct met het hoogste marktaandeel in Zwitserland. 29.2% van de omzet in eieren werd door biologische eieren gerealiseerd. Vers brood haalde een marktaandeel van 26.3% en groenten/sla/aardappelen haalden een aandeel van 23.8%. De consumptie per capita bereikte eveneens een record van 459 CHF (444 euro).
Marktleiders in Zwitserland zijn Coop en Migros. Ook nieuwe distributeurs, zoals bv. online-verkoop, zorgden mee voor de sterke groei van de Zwitserse bio-markt.
De bioproductie in Zwitserland groeit slechts beperkt. Einde 2018 werkten 7.216 landbouwbedrijven volgens de richtlijnen van Bio Suisse. Dat waren er 94 meer dan in 2020. Ongeveer 17% van het Zwitserse landbouwareaal wordt nu biologisch bewerkt.
Bron: BioSuisse