Hoge inflatie speelt bio parten blijkt uit consumptiecijfers VLAM
Eind vorige week stelde VLAM de Belgische bioconsumptiecijfers voor het jaar 2022 voor. Daarin wordt bevestigd wat veel bedrijven al voelden: bio ondervindt last van de hoge inflatie. Al is er een verschil tussen Vlaanderen en de rest van het land.
Elk jaar stelt GFK deze consumptiecijfers op in opdracht van VLAM. Ze volgen daarvoor de aankopen van 6.000 Belgische gezinnen voor thuisverbruik continu op.
De totale voedings- en huishoudbestedingen stegen in 2022 met 1,8%. Door de coronacrisis en de hoge inflatie liggen de voedings- en huishoudbestedingen nu 12,8% hoger dan in 2019. De globale biobestedingen daalden vorig jaar echter met 2,6%. Bij de verse bioproducten bleef de daling beperkt tot 0,7%. De daling van de globale biobesteding vinden we in Brussel en in Wallonië. In Vlaanderen steeg de biobesteding daarentegen met 3% (en 5% in vers). In absolute cijfers overtreft de Waalse biomarkt de Vlaamse, maar de kloof wordt kleiner. De Waal besteedt bijna het dubbele aan bioproducten dan de Vlaming.
Het totaal aantal biokopers steeg lichtjes, maar de aankoopfrequentie daalde waardoor het volume onder druk kwam. Biozuivel, bio-aardappelen en bio-eieren daalden sterk in volume. Een uitzondering op de dalende tendens waren biovlees en -brood.
Het globale biomarktaandeel daalde in België lichtjes naar 3,3%. In Vlaanderen bleef het biomarktaandeel stabiel op 2,4%.
De oudere singles (>40j), de gezinnen en de gepensioneerden uit de hogere sociale klasse hebben het hoogste bioaandeel maar deze aandelen daalden.
Het prijsverschil tussen bio en gangbaar verkleint voor de beschouwde productkorf. De klassieke supermarkt (DIS 1) blijft het grootste biokanaal, gevolgd door het gespecialiseerde kanaal. Hard discount groeide de voorbije jaren sterk voor verse voeding maar niet voor bio. De hoeve en de boerenmarkt zijn kleinere distributiekanalen, maar met het hoogst percentage aan biologische producten in het assortiment.